Het Sociaal Fonds komt tussen in de kosten voor de opvang van kinderen onder de 12 jaar bij een crèche of andere opvanginstelling. Het dossier mag ingediend worden door de werknemer of de werkgever die onder het PC 119 valt.
Contact:
Lore-Elène Dignef
Assistant
e-mail: lore-elene.dignef@comeos.be
tel: 02 788 05 92
NIEUW - Een paar weken nadat uw dossier op onze site is ingegeven (door uw werkgever of uzelf), kunt u de status ervan bekijken door op de oranje knop "Mijn dossier" te klikken. U hoeft alleen maar in te loggen met Itsme om de status van uw dossier te raadplegen. Meer informatie ontvangt u per e-mail of per post in de komende weken als uw aanvraag onvolledig/geweigerd is of aan het begin van de maand als uw aanvraag volledig is. |
Waar gaat het om?
Op grond van het sectorakkoord 2023-2024 komt het Sociaal fonds 119 tussen in de kosten van de kinderopvang.
Wie heeft recht op de premie?
Elke arbeider uit paritair comité 119 (PC119) die:
Als de 2 ouders in het PC119 werkten heeft elk van de 2 ouders recht op de tussenkomst.
Hoe groot is de premie?
Het Sociaal fonds komst tussen ten belope van
in een opvanginstelling die een fiscaal attest mag afgeven (crèche, onthaalmoeder, schoolse opvang, stages enz.)
De tussenkomst beloopt maximaal 200 opvangdagen (600€) per kind per jaar, voor elke gerechtigde arbeider.
Waar uw aanvraag in te dienen?
In beide gevallen moet u de volgende inlichtingen en documenten bezorgen:
Om uw dossier bij uw werkgever in te dienen, bezorgt u alle inlichtingen/documenten aan de personeelsdienst/Human ressources.
Indien u niet wenst via uw werkgever uw dossier in te dienen of indien u niet meer in dienst bent in het PC119 maar de nodige anciënniteit heeft, kunt u uw dossier rechtstreeks bij het Sociaal fonds indienen door het klikken op volgende knopje. Om verder te gaan moet u over een e-mail adres beschikken en over de bij te voegen documenten in pdf-formaat (kleiner dan 1MB per document indien mogelijk).
Wanneer gebeurt de betaling?
Na het indienen van uw dossier op de website ontvangt u een bericht van ontvangst per e-mail. Uw dossier zal nog moeten behandeld worden (binnen maximum 3 - 6 maanden). Als uw dossier gecontroleerd is sturen wij u een e-mail met de status (aanvaard, te vervolledigen of geweigerd). Als u de bevestiging krijgt dat uw dossier aanvaard is, wordt het doorgegeven bedrag binnen de maand gestort.
Conform het sectorakkoord kreeg het Sociaal Fonds van het Paritair Comité 119 de opdracht een premie voor kinderopvang toe te kennen aan de arbeiders van de sector die aan de toekenningsvoorwaarden voldoen.
Wijze van indiening van de aanvragen tot tussenkomst
Het sectorakkoord voorziet dat de aanvragen bij de werkgevers worden ingediend.
De werkgevers zijn belast met de controle van de toekenningsvoorwaarden, het verzamelen van de bewijsstukken en het overmaken van de volledige aanvraagdossiers bij hun Sociaal Fonds.
De gegevens verbonden aan elke aanvraag moeten verplicht worden ingediend op de website van het Sociaal fonds (per individuele invoer of per upload van een collectieve tabel)
De werkgevers moeten de aanvragen tot tussenkomst enkel aanvaarden van arbeiders in dienst. De arbeiders die niet meer in dienst zijn in een onderneming behorend tot Paritair Comité 119 maar die aan de toekenningsvoorwaarden voldoen kunnen hun aanvraag rechtstreeks indienen bij het Sociaal Fonds.
Toekenningsvoorwaarden
Als de 2 ouders in het Paritair Comité 119 werkten in het opvangjaar heeft elk van de 2 ouders recht op de tussenkomst.
Bedrag
Het Sociaal Fonds komt tussen voor een bedrag van
in een opvanginstelling die een fiscaal attest mag afgeven (crèche, onthaalmoeder, schoolse opvang, stages enz).
De tussenkomst beloopt maximaal 200 opvangdagen (600€) per kind per jaar, voor elke gerechtigde arbeider.
Informatie van de arbeiders
De arbeiders vinden alle nodige inlichtingen op dit document en op de website van het Sociaal fonds. Nodig hen uit om die te bezoeken.
Inlichtingen en bewijsstukken op voorhand te verzamelen
De contactgegevens waarover de werkgever beschikt dienen geverifieerd te worden, met name het rekeningnummer van de werknemer, de naam en achternaam van zijn/haar partner en het e-mailadres in de mate van het mogelijke.
Wat betreft het kind: naam, voornaam, geboortedatum, land van verblijf, het rijksregisternummer en het aantal opvangdagen.
Het uittreksel van de geboorteakte van het kind moet worden bezorgd teneinde de afstammingsband te kunnen controleren met de begunstigde arbeider.
Elk ander document dat de afstammingsband tussen het kind en de begunstigde arbeider ontegensprekelijk bewijst kan het uittreksel van de geboorteakte vervangen. Het gaat bijvoorbeeld om een kopie van de identiteitskaart van het kind (indien de naam van de ouder vermeld is) of om een attest van gezinssamenstelling (indien het de band tussen het kind en de arbeider duidelijk weergeeft).
De pleegouders moeten een pleegzorgattest bezorgen.
De fiscale attesten moeten worden gebruikt om het veld « aantal dagen (totaal) » in te vullen.
Elk van de twee ouders van een kind kan de tussenkomst ‘kinderopvang’ krijgen voor de dagen opvang zolang het kind het maximum leeftijd nog niet heeft bereikt en de ouders in dienst zijn in een onderneming die onder Paritair Comité 119 ressorteert.
Een enkel fiscaal attest volstaat dus om de toekenning te rechtvaardigen aan ieder van beide ouders van het opgevangen kind, voor zover de afstammingsband wordt bewezen.
Het fiscaal attest moet volledig zijn en volgende inlichtingen vermelden:
Meer info over het indieningsproces